Канчанабури

Мост над река Квай

Градът, разположен в Западен Тайланд, където природните пейзажи, допълнени от водопади, илюстрират известния мост над река Квай, свързан с известната история по време на Втората световна война, е една от най-популярните дестинации за еднодневни или двудневни екскурзии от Банкок.

Препоръчваме също така пътуване до някоя от близките пещери и особено пътуване с влак още по-далеч към крайната гара в Нам Ток, където минава известната Железница на смъртта.

Мостът над река Квай: факти и митове

Град Канчанабури привлича до 3 млн. туристи годишно, които се насочват към него заради единствената му основна забележителност: железопътния мост над река Кхвае Яй.

Това е една от най-важните стратегически части на тайландско-бирманската железопътна линия по време на Втората световна война, когато Тайланд е под японски контрол. След загубената битка при Мидуей през 1942 г. японците трябвало да заменят морските пътища за снабдяване със сухопътни и именно линията от Рангун, Бирма, до Банкок, Тайланд, трябвало да служи като важна транспортна артерия.

Мостът Канчанабури става особено известен на френския писател Пиер Бул с романа му " Мостът на река Квай", по който през 1957 г. е заснет едноименен филм. Въз основа на реални събития Пиер Бул създава измислен роман, чието действие се развива в Канчанабури.

Но какво става с моста над река Квай в реалния живот?

В Канчанабури наистина е построен мост на река Куа по време на строителството на тайландско-бирманската железопътна линия, но първоначално той е бил дървен и се е намирал на около 100 метра нагоре по реката от днешния мост. От оригиналния дървен мост не са останали никакви следи.

От 1944 г. е построен нов стоманобетонен мост на сегашното място, но той е сериозно повреден от бомбардировките през 1945 г. и мостът в днешния му вид е построен едва след Втората световна война в края на 40-те и началото на 50-те години на ХХ век.

Въпреки че действието на романа се развива на река Квай, през 1942 г. реката, която тече покрай трасето малко по на юг, е наричана "Квай" или Kwai. Реката, над която се строи мостът, тогава се нарича Мае Клонг (а не Меконг).

Когато след излизането на филма " Мостът на река Квай" през 1957 г. в района започват да се стичат тълпи от туристи, често се появява объркване, че мостът над река Квай всъщност е над река Мае Клонг. Поради това през първата половина на 60-те години на ХХ век е решено тази част от Мае Клонг да бъде преименувана на Кхвае Яй (Голямата река-извор), а в същото време първоначалното име на река Квай да бъде Кхвае Ной (Малката река-извор). Оттогава Mae Klong се нарича реката до сливането на двата "Kwai".

За да се влоши положението, известният филм изобщо не е сниман в Тайланд, а близо до Китулгала в Шри Ланка.

Така, макар че днешният мост над река Квай наистина пресича река Квай днес, по времето на романа той се е простирал над река Мае Клонг и е изглеждал съвсем различно...

Железницата на смъртта и мостът Tham Krasae

Може би още по-голям магнит за туристите се намира на около 40 минути с влак от моста над река Квай. Именно участъкът от линията между Канчанабури и бирманския град Тханбюзаят е бил най-предизвикателният за изграждане.

Строежът на линията е извършен от местни работници заедно с военнопленници, като японците не са се съобразявали с никаква безопасност. Заради нечовешките условия и суровия, задушен и горещ климат по време на строителството на Тайландско-бирманската железница загиват над 90 000 азиатски работници и до 12 000 военнопленници (основно британци, холандци и австралийци).

Трудността на строителството се илюстрира най-добре от моста Tham Krasae, дълъг около 300 метра, който следва плътно скалата над река Kwai. Именно мостът Tham Krasae и близката пещера са най-голямата туристическа атракция в района.

В двата края на моста винаги се намира влакова спирка. Винаги можете да слезете и да се качите и на двете спирки, така че можете да преминете моста с влак, след това да го прекосите пеша и да се върнете от другата страна. Ще разполагате с един час и три четвърти свободно време, преди влакът да пътува от Tham Krasae до Nam Tok и обратно. През това време ще имате време да хапнете на местния пазар, да направите снимки на близката пещера и евентуално да преминете през релсите до другата гара.

Ако една кратка спирка в идиличен район с гори, поля и стръмни брегове не ви е достатъчна, отседнете в луксозния курорт Suan Sai Yok Resort **** с цени от 44 eur или в народната, напълно обзаведена Saiyok River House, където можете да отседнете от 10 eur на вечер.

Настаняване в Канчанабури

Пътуването от Банкок може да се осъществи по обиколен път, но за удобство определено препоръчваме да останете тук поне за една нощ. Ако искате да разгледате малко околните планини, не се колебайте да останете по-дълго.

В града има наистина голям избор от места за настаняване - от евтини хостели до красиви хотелски комплекси. Разгледайте нашите конкретни съвети:

  • Канчанабури Сити Хотел *** - евтин и добре оценен хостел с цени от 26 евро на вечер, само на около 100 метра от моста над река Квай
  • River Kwai View Hotel *** - единственият хотел с директен изглед към моста надрека Kwai с цени от 44 eur на вечер
  • Dheva Mantra Resort ***** - луксозен 5* курорт на около 1,5 км от моста в много тиха част на града, точно на брега на реката, разумни цени от 59 eur на вечер

Транспорт до Канчанабури и разписание на влаковете

Градът се намира на 145 км западно от Банкок и е лесно достъпен с кола и обществен транспорт.

Влак

Повечето туристи използват влака за транспорт, тъй като самото пътуване по Железницата на смъртта е едно от най-добрите туристически преживявания. Основната туристическа част обаче е само от Канчанабури през мостовете Tham Krasae до Nam Tok.

Пътуването от Банкок до Канчанабури е равномерно и сравнително безпроблемно, но бързо и много евтино. Недостатъкът е честотата на връзките, като по маршрута Банкок (Тон Бури) - Канчанабури - Нам Ток има само 2 полета на ден.

  • Гара Тон Бури (Банкок) - Канчанабури: пътуването отнема 2,5 часа и струва 100 хил.
  • Станция Thon Buri (Банкок) - Tham Krasae: пътуването отнема 3,5 часа и струва 100 thb
  • Thon Buri Station (Bangkok) - Nam Tok: пътуването отнема 4,5 часа и струва 100 хил.
  • Канчанабури - Tham Krasae: пътуването отнема 1 час и струва 100 thb

Цената за чужденци е фиксирана по този маршрут и е 100 бата, където и да пътувате. Билетите не могат да бъдат резервирани предварително, но могат да бъдат закупени на гарата, ако се качвате в Tham Krasae, от кондуктора. Плащането може да се извърши само в брой.

  • Отпътуване от Thon Buri в посока Nam Tok: 7:45 ч. и 13:45 ч.
  • Отпътуване от Канчанабури към Нам Ток: 6:05, 10:30, 16:20
  • Отпътуване от Nam Tok: 1: 5:20 ч., 12:55 ч., 15:30 ч. (последната връзка пътува само до гара Nong Pladuk, а не чак до Банкок)
  • Заминавания от Канчанабури за Тон Бури: 7:19, 14:48
  • Отпътуване от Tham Krasae към Nam Tok: 7:35, 11:48, 17:48
  • отпътувания от Tham Krasae към Канчанабури: 5:57, 13:36, 16:10

За актуални разписания, моля, посетете официалния уебсайт на тайландските железници railway.co.th, който обаче е достъпен само от тайландски IP адреси. Въпреки това часовете се променят минимално, а ако се променят, то е само с няколко минути.

В Канчанабури влаковете спират на две гари. Главната гара на Канчанабури се намира в центъра на града, но по-популярната гара за туристите е Saphan Khwae Yai, точно до моста над река Kwai, където спират и всички влакове.

Автобус

Значително по-натоварен транспорт ще ви предложи автобус, или по-скоро в повечето случаи микробус или микробус. От Банкок до Канчанбури има два пъти на час през целия ден. По-голямата част от услугите в Банкок тръгват от автогара Мочит, а също така спират на автогара Юг (за повече информация вижте пътеводителя за Банкок ).

В Канчанабури се спира на главната автогара, която се намира в центъра на града, на около 3,5 км от моста над река Квай(за точното местоположение вижте картата).

Не е необходимо да се информирате предварително за разписанието. Автобусите/совалките се движат на всеки половин час. Първата услуга от Канчанабури тръгва в 4:00 ч., а последната - в 19:00 ч. От Банкок първата връзка тръгва в 5:00 ч., а последната - около 19:50 ч.

Билетите до Банкок струват 150 хил. т. и се плащат в брой на гишето пред перона.

Какво да видите наоколо

Открийте всички места, които трябва да видите в Тайланд.

Тази статия може да съдържа партньорски връзки, от които нашият редакционен екип може да получи комисиони, ако кликнете върху връзката. Вижте нашата страница за рекламна политика.