Придвижване Париж

Париж

Самите парижани съчетават транспорта предимно с метро, ходене пеша или колоездене. Същото важи и за посетителите на града. Просто отидете от мястото за настаняване до някоя от спирките в центъра и продължете пеша. Препоръчително е да разделите града на части, например десния и левия бряг на Сена, и всеки ден да преминавате през тази част.

Общественият транспорт в Париж се осигурява от RATP, която управлява метрото, влаковете RER, Transilien, автобусите, трамваите и фуникуляра на Монмартър.

  • Подробна информация можете да намерите на официалния уебсайт ratp.fr

Билети за обществен транспорт

Билети можете да закупите почти на всеки ъгъл. Те се продават в павилионите за вестници или, по-често, в автоматите, разположени на всички станции на метрото, RER и Transilien, на трамвайните спирки и на някои автобусни спирки. Можете да плащате с карти или монети, а при по-новите видове и с банкноти. Не забравяйте, че билетите са с магнитна лента, така че не е препоръчително да ги поставяте в портфейла си близо до кредитни карти.

Едни и същи билети са валидни за всички видове транспорт , т.е. за метрото , влаковете, автобусите, трамваите и кабинковия лифт на Монмартър. Подробна информация за различните видове транспорт можете да намерите по-долу или на официалния уебсайт на обществения транспорт в Париж: www.ratp.fr/en.

Обхватът на билетите е доста широк и закупуването им изисква малко мисъл за това колко пъти ще използвате обществения транспорт в Париж и къде ще отидете. Първо трябва да се обясни зоновата система.

Зони на обществения транспорт в Париж

Париж и околностите му са разделени на 5 зони, като колкото по-висока е зоната, толкова повече ще платите за билета си.

  • Зона 1 - историческият център на Париж
  • Зона 2 - непосредствените околности на Париж (напр. Винсен)
  • Зона 3 - по-широката зона около Париж (напр. Ла Дефанс, Сен Дени)
  • Зона 4 - места, отдалечени от центъра на града (напр. летище Орли, замъкът Версай или въздушният музей Ле Бурже)
  • Зона 5 - места, които са най-отдалечени от центъра (напр. летище CDG, замъкът Фонтенбло или Дисниленд Париж)
  • Карта на зоните на обществения транспорт в Париж

Единични и многодневни билети

Съществуват основно 4 варианта на еднодневни или многодневни билети, всеки от които има своите предимства и недостатъци, и винаги трябва предварително да изчислите къде искате да отидете и колко често искате да пътувате из Париж.

Билет Mobilis

Най-евтиният и удобен вариант е билетът Mobilis, който се предлага от всички автомати на RATP. Върху билета трябва да напишете с химикал името си и датата, на която искате да пътувате. Билетът е валиден само за един календарен ден, няма възможност за многодневни пътувания.

  • Зони 1-2: 8,45 eur
  • Зони 1-3: 11,30 eur

Билетът е подходящ за кратко посещение на Париж, когато искате да се възползвате максимално от историческия център и да ползвате обществения транспорт повече от 4 пъти.

Paris Visite Pass

Най-често използваните еднодневни или многодневни пропуски безспорно са пропуските Paris Visite. В допълнение към неограниченото пътуване с всички видове парижки обществен транспорт в дадена зона, Paris Visite pass предоставя и интересни отстъпки за вход в определени забележителности (например 25% отстъпка за Триумфалната арка, кулата Монпарнас, музея Гревен или отстъпка за вход във Версай).

Paris Visite си заслужава да се закупи, ако планирате да използвате обществения транспорт възможно най-много и не обичате да ходите пеша на дълги разстояния.

За зони 1-3

  • Ден 1: 13,55 eur (за деца от 4 до 11 години - 6,75 eur) - не си заслужава в сравнение с билета Mobilis по-горе! Единственото предимство са отстъпките за музеите от "втора категория".
  • 2 дни: 22,05 eur (деца от 4 до 11 години 11 eur)
  • 3 дни: 30,10 eur (за деца от 4 до 11 години 15,05 eur)
  • 5 дни: 43,30 eur (за деца от 4 до 11 години 21,65 eur)

За зони 1-5

Купувайте удължен билет за зони 1-5 само ако направите поне 3 пътувания до зони 4 и 5 в рамките на валидността на билета. На практика тези билети са изгодни само за много малко хора, дори ако използвате маршрута летище/летище (по-евтино е да си купите отделен билет и евентуално да закупите Paris Visite Pass за зони 1-3.

  • Ден 1: 28,50 eur (за деца от 4 до 11 години - 14,25 eur)
  • 2 дни: 43,30 eur (за деца от 4 до 11 години 21,65 eur)
  • 3 дни: 60,70 eur (за деца от 4 до 11 години 30,35 eur)
  • 5 дни: 74,30 eur (за деца от 4 до 11 години 33,15 eur)

Билети Paris Visite могат да бъдат закупени от всички автомати на метро, влакове, трамваи и големи автобусни спирки. Трябва да напишете с химикал името си и датите, на които искате да използвате билета.

Билетът е винаги валиден от 0:00 ч. на първия ден на валидност до 24:00 ч. на последния ден. Например, ако закупите 3-дневен билет в 20:00 ч. в понеделник, той е валиден само до 24:00 ч. в сряда, а не 72 часа.

Navigo Pass

Въпреки че Navigo Pass е предназначен предимно за местни жители, при който се попълват пълни лични данни, съществува "олекотена версия" на Navigo Découverte, която изисква само снимка паспортен формат (носете си собствена от вкъщи) и попълване на името ви.

Navigo се продава в целодневна и седмична форма, като целодневната е валидна само за календарния ден, а седмичната е валидна от 0:00 ч. в понеделник до 24:00 ч. в неделя. Най-късният момент, в който можете да закупите Navigo за текущата седмица, е четвъртък и той е валиден само до неделя. Ако пристигнете в петък, събота или неделя, картата ви ще бъде валидна едва следващия понеделник. Струва си да си купите целодневна Navigo, ако ще пътувате извън зони 1-3, където се намират повечето забележителности (например Версай).

  • Валидна за всички зони 1-5 (включително пътувания от/до двете летища)
  • Важи за всички видове транспорт
  • Седмичната цена е 30 eur + 5 eur за карта, общо 35 eur

Можете да закупите Navigo само на гише, а не на автомат. Те се продават както на билетните каси на транспортната компания RATP, така и на билетните каси на френските железници SNCF, включително на летищата CDG и Orly. При покупката трябва да представите снимка и документ за самоличност.

Картата Navigo е безспорно най-изгодният времеви билет, ако искате да пътувате максимално с обществения транспорт в Париж и извън него. Голямото предимство е фактът, че тя е валидна за всички зони, докато недостатъкът е, че ако пристигнете през уикенда, картата ще бъде валидна едва от следващата седмица.

Единични билети

Единичните билети за обществения транспорт се наричат билети t+ и са валидни за:

  • за метрото, автобусите, трамваите и кабинковия лифт на Монмартър, независимо от зоните,
  • за влаковете RER само в зона 1.

Срокът на валидност на билета също не е ясен. За всеки вид транспорт има различен срок на валидност. С билет t+ можете да се прехвърляте свободно, но само между определени видове транспорт:

  • Валиден за 120 минути: метро или влак RER, или трансфер между метро/метро, метро/RER или RER/RER
  • Валидност 90 минути: автобус или трамвай, или трансфер между автобус и автобус, трамвай/трамвай или автобус/трамвай
  • Един билет не може да се използва за прекачване от автобус или трамвай на метро или влак RER

Цените на билетите t+ са, както следва:

  • 2,10 eur за един билет, закупен от билетен автомат или в павилион за вестници
  • 2,50 eur за един билет, закупен от шофьора на автобуса (но това не е билет за прекачване!)
  • Карнетът с отстъпка от 10 билета е отменен

Ако пътувате извън зона 1 с влакове RER, трябва да си купите редовен билет за влак от точка А до точка Б на гарата. Ако веднъж излезете извън зона 1 (или 3, до която обикновено се стига с метро с билет t+), определено не си струва да се занимавате с каквито и да било многодневни билети за надграждане за други зони (вж. по-долу) и е по-добре да си купите единичен билет.

Например, еднократното пътуване от Париж до Версай струва 4,10 евро.

Къде да купите билети

Най-лесният начин за закупуване на билети е от автоматите за билети, които се намират на всички станции на метрото, влаковете и трамваите, както и на най-важните автобусни спирки. Можете да платите в брой или с карта в машините.

Като алтернатива можете да използвате приложението Bonjour RATP, където трябва да се регистрирате и да преминете през целия процес на инсталиране, включително да инсталирате свързаното с него приложение Ticket Sans Contact, което се инсталира автоматично и не е необходимо изобщо да го отваряте. Съществен недостатък на приложението Bonjour е, че чрез него не можете да закупите най-изгодната целодневна карта Mobilis за зони 1-3, а само по-малко изгодна карта Navigo.

Карти за отстъпка

Париж предлага няколко карти и пасове за отстъпки, в които са включени градски транспорт, входни билети и различни отстъпки. Първо обаче преценете колко често ще използвате обществения транспорт и колко искате да посетите, и според това изберете картата или пропуска.

Разглеждаме подробно всички видове туристически карти за отстъпка в главата Туристически карти за отстъпка.

Paris City Pass предлага най-добро съотношение цена-качество с безплатен вход в 40 музея и галерии, десетки паметници, отстъпки в магазините, круиз по Сена и неограничено пътуване в зони 1-3.

  • 2 дни: 109,90 eur
  • 3 дни: 129,90 eur
  • 5 дни: 189,90 eur

Търсачи на връзки и приложения

Намерете лесно маршрута от определена спирка до дестинацията си без сложни търсения в карти и разписания. Можете да използвате няколко уебсайта за търсене на връзки.

Метро и RER

Метрото, допълнено от по-бързите влакове RER, е най-бързият и най-често използваният вид транспорт. Много пътници никога не използват автобус или трамвай по време на престоя си, просто защото метрото или влакът ще ви закарат абсолютно навсякъде. То е бързо и доста лесно.

Тъй като метрото е определено най-важният вид транспорт в Париж, събрахме подробна информация в отделна глава за метрото в Париж.

Автобуси

Автобусният транспорт в Париж често е доста объркващ. Всъщност съществуват няколко автобусни оператора.

Автобуси RATP

Основният от тях е парижката транспортна компания RATP, която също така управлява метрото, влаковете и трамваите. Нейните автобуси са зелени и бели и в тях важат всички билети за обществен транспорт.

Автобусите са по-рядко използвано транспортно средство. В града и околностите му има общо 58 линии. Въпреки че автобусите не са основното средство за транспорт, задължително не се страхувайте да използвате тяхната мрежа. Спирките са ясно обозначени, а интервалите между курсовете по дадена линия варират от 8 до 15 минути. Автобусът винаги рано или късно ще спре на станция на метрото или RER и може да послужи добре за придвижване наблизо, когато се уморите да ходите пеша.

Качването в автобуса винаги става само през предната врата, на която маркирате билета си или показвате на шофьора, ако вече сте маркирали многодневен билет. Често обаче шофьорите не искат да видят билета, но проверките от контрольори са доста чести. Можете да си купите и еднократен билет от шофьора, но винаги си пригответе точната сума.

Други автобуси

При другите превозвачи не важат редовните билети за градския транспорт и дори туристическите карти за намаление, винаги трябва да си купувате отделни билети.

Имате възможност да се возите на много разпространените туристически двуетажни автобуси, които ще ви разходят из най-важните места със своите 4 линии. Те се наричат Paris L'Opentour Bus(официален уебсайт). Билетът за възрастен за 1 ден ще струва 31 евро и 36 евро за 2 дни, а за деца - 16 евро за 1 ден и 19 евро за 2 дни. Предимството им е, че спират на туристически обекти, където работят и информационни табла, и можете да се качвате и слизате от автобуса, когато пожелаете през деня.

Други автобусни компании предлагат предимно алтернативен транспорт до парижките летища. Това са автобусите RoissyBus и OrlyBus. Техните предимства обаче са много спорни, тъй като те ще ви закарат до центъра по-бавно и на по-висока цена от влака.

Трамваи

Друго по-слабо използвано транспортно средство са трамваите, които се движат из центъра на Париж и неговите предградия. Те имат само 10 линии, обозначени като T1-T10. В момента се изграждат още 4 нови линии, отново извън центъра на града. При влизане в трамвая трябва да маркирате билета си и можете да се качите през всички врати. Всички трамвайни спирки са оборудвани с автомати за билети.

Ако трябва да стигнете някъде през нощта, такситата или други подобни услуги са добър вариант, тъй като през нощта са по-евтини, отколкото през деня. Но добре обмислете пътуването си, все пак това не е най-евтиното транспортно средство.

Пеша

Както навсякъде, ходенето пеша е най-добрият начин за придвижване из града. Улиците в Париж са сравнително чисти и широки, но може да са пълни с други пешеходци, особено на туристическите места. Тъй като повечето забележителности и атракции се намират на пешеходно разстояние една от друга в центъра, не е необходимо да използвате обществен транспорт. Самият център е равен, а хълмове ще откриете в Монмартър или към Триумфалната арка, така че няма да се изпотите.

Велосипеди

Много добра алтернатива за придвижване из града освен ходенето пеша и обществения транспорт е велосипедът. Голямо предимство в тази насока е фактът, че Париж (с изключение на квартал Монмартър) е равнинен град и също така много удобен за колоездене. Повечето от забележителностите и атракциите се намират в равнината, а велоалеята покрай река Сена е много популярна сред местните жители. В града има общо няколко фирми за отдаване на велосипеди под наем.

Vélib е една от най-популярните поради достъпната си цена. Можете да намерите стойки за велосипеди из целия град, най-вече на метростанциите и туристическите обекти. Можете да си купите велосипед под наем на място от автомат, като използвате кредитна карта или онлайн на уебсайта на Vélib или в мобилното приложение(Google Play / Appstore).

В Париж има 2 основни приложения за споделяне на велосипеди, чиито станции са разпръснати из целия град:

Цените на Velib' са определени по следния начин за тези, които не са абонати:

  • 0-30 минути пътуване: 1 eur
  • 30-60 минути пътуване: + 1 eur допълнително
  • за всеки допълнителни 30 минути каране: + 1 eur допълнително

Кабинков лифт Монмартър

Популярна туристическа атракция е късият фуникуляр в квартал Монмартър, който води до известната базилика Сакре Кьор. Кабинковият лифт е дълъг само 108 метра и преодолява разлика във височината от 36 метра. По маршрута се движат две кабинки на релси.

Кабинковият лифт работи всеки ден от 6:00 до 12:45 ч. и се движи на интервали от приблизително 5 до 10 минути.

Цените на билетите са същите като за всички останали превозни средства на RATP и важат всички видове билети, описани по-горе.

Нощен транспорт

Париж приканва към романтични нощни разходки, дълго седене в някой бар или просто трябва да сте на летището толкова рано, че редовните дневни превози все още не се изпълняват.

За нощния транспорт в Париж се грижи мрежата от автобусни линии Noctilien с буква "N" и номер. Всяка линия се движи на интервал от 20 до 30 минути и мрежата е много гъста в центъра.

В нощните автобуси важат същите билети, както и в дневните линии, с изключение на автобусите с трицифрен номер на линията, където трябва да маркирате два билета т+ за едно и също пътуване (но тук многодневните билети са еднакво валидни).

Такси, Uber, Bolt, ...

Хиляди таксита се движат по улиците на Париж, но те трябва да са последният избор по отношение на транспорта. Движението в центъра на града е много натоварено и в огромната част от случаите ще стигнете по-бързо и значително по-евтино с метрото или влака RER. Началната тарифа за класическо такси е 2,75 eur, а през деня ще плащате около 0,90 eur на километър, а през нощта - 1,20 eur. Ако сте попаднали в задръстване, тогава може да се приложи и почасова тарифа (около 30 eur).

Алтернативните таксиметрови услуги Uber и Bolt също работят добре в Париж. Изтеглете приложенията им и извикайте кола по всяко време и навсякъде:

Трансфер до летището

За подробна информация относно транспорта до парижките летища вижте нашите специални ръководства за летищата по света. Вижте най-евтините и най-бързите варианти за връзка, колко време е необходимо, за да стигнете до летището, както и друга полезна информация за броя на терминалите и разпределението на авиокомпаниите във всяка сграда.

Тази статия може да съдържа партньорски връзки, от които нашият редакционен екип може да получи комисиони, ако кликнете върху връзката. Вижте нашата страница за рекламна политика.