Какво да правите, ако авиокомпанията промени или отмени полета ви

Борд за отпътуване

Въпреки че авиокомпаниите се опитват да спазват разписанията на полетите във възможно най-голяма степен, промените в полетите или дори отмяната им са сравнително честа практика.

Въздухоплаването зависи от много фактори, като например забавени доставки на нови самолети от производителите или дори просто лошо време, при което е невъзможно да се лети.

Ние сме се сблъсквали с много промени и отменяния на полети от първа ръка и в тази статия ще споделим с вас нашия опит.

Как да разбера за промяната на моя полет?

Авиокомпанията винаги е длъжна да информира пътниците за всички промени веднага след като ги узнае.

Обикновено получавате информацията в имейла, който сте въвели при закупуването на билета (проверявайте редовно папката си за спам), понякога авиокомпанията изпраща съобщение и на телефонния ви номер.

Ако авиокомпанията има мобилно приложение, препоръчваме да го изтеглите - понякога съобщенията за промени в полетите се изпращат и като известия чрез приложението.

Определено обаче си струва от време на време да проверявате резервацията си ръчно - на уебсайта на авиокомпанията или при търговеца, при когото сте резервирали полета.

Как да го направите? Описахме как да го направите в статията Проверка на резервации за полети.

Промяна в разписанието или отмяна на полет?

На практика ще се сблъскате с две ситуации - промяна на часовете или пълна отмяна на полета.

Понякога това може да е само с няколко минути, а друг път полетът може дори да бъде преместен за друга дата.

По-рядко се стига до пълна отмяна на полета. Процедурата в този случай обаче е приблизително същата като при промяна на времето.

В някои случаи можете да получите обезщетение за промяна на полета в размер до 600 евро:

  • ако летите от летище в ЕС с която и да е авиокомпания
  • ако летите навсякъде с авиокомпания, регистрирана в ЕС
  • ако авиокомпанията ви информира за промяната по-малко от 14 дни преди отпътуването и ако пристигнете на местоназначението си с повече от 3 часа закъснение
  • За подробни инструкции вижте Как да получите обезщетение за закъснял полет?

Промяна повече от един ден преди заминаването

Най-често промените в разписанията и часовете на полетите се извършват между 1 и 3 месеца преди заминаването.

В този случай имате три възможности:

  • Да не предприемате нищо. Ако промяната на времето е само козметична (често +- 10 минути) или новото време ви е по-удобно от старото, тогава не предприемайте нищо. Авиокомпанията така или иначе автоматично ще ви презавери за новия полет. Някои авиокомпании изискват потвърждение на тази промяна чрез линк, който обикновено изпращат в имейл.
  • Намерете друг маршрут. Ако новите часове не ви устройват, но също така трябва да летите, авиокомпанията трябва да ви предложи промяна на маршрута, понякога дори на друга авиокомпания.
  • Получете парите си обратно. Ако новите часове не ви устройват, а нямате нужда да летите, можете да поискате отмяна на целия полет и пълно възстановяване на парите.

Намиране на друг маршрут

Някои големи авиокомпании позволяват на пътниците да намерят алтернативен полет в мобилното им приложение или в интернет (чрез линк, изпратен в имейла за промяна на полета) или автоматично да ги пререгистрират за алтернативен полет.

Ако не сте доволни от автоматичното презаписване, трябва да се свържете с авиокомпанията и да поискате алтернативна промяна.

Имам голям личен опит с това как авиокомпаниите подхождат към промените в полетите с Lufthansa (и други от групата LH, като Austrian и Swiss). Винаги съм успявал сам да намеря заместващия полет в приложението.

Правилата за промяна на резервацията за друг полет не са универсални и всяка авиокомпания има свои собствени. Но на практика те се прилагат:

  • авиокомпанията трябва да ви закара до местоназначението ви възможно най-скоро.
  • предлагане на безплатен алтернативен полет
  • да извършите сами презаверката за друга партньорска авиокомпания
  • в случай на възстановяване на суми, тя винаги трябва да предлага реални пари, а не само кредити за бъдещи покупки на билети

В противен случай авиокомпанията може да не спази тези изисквания:

  • да отложи времето на полета, така че да прекарате първоначално планираното време в дестинацията
  • да ви пренасочи към полет до съвсем друг град (някои авиокомпании позволяват това, например Wizz Air)

Особено при големите авиокомпании има много по-голяма гъвкавост - те имат повече полети и повече партньорски авиокомпании, към които също могат да ви пренасочат.

При нискотарифните авиокомпании или при много малките авиокомпании вариативността е по-малка.

Промяна на графика на летището

Авиокомпаниите могат да отменят или забавят полет дори минути преди планираното му излитане.

Най-честата причина за това е лошото време или техническа повреда на самолета.

В този случай промяната на самолетния билет е лесна - винаги ще се разберете със служителите на авиокомпанията директно на място.

Авиокомпанията трябва да организира алтернативен полет до крайната ви дестинация - или по друг маршрут с други компании, или може би ден по-късно. В този случай авиокомпанията е длъжна да осигури и храна и хотел.

Как да се свържа с авиокомпанията?

Това са най-често срещаните начини за връзка с авиокомпанията:

  • по телефона
    • в преобладаващата част от случаите това е най-бързото решение
    • често е единственото възможно решение, тъй като много авиокомпании не позволяват друг вид контакт
    • някои авиокомпании (имах лош опит с Air Mauritius например) не разполагат със свободна телефонна линия, така че нямате друг избор, освен да се обаждате в чужбина на високи цени
  • чрез уеб/мобилно приложение
    • особено големите авиокомпании често позволяват промяна чрез "Управление на резервацията" и т.н., където можете сами да изберете полета
    • за по-малките авиокомпании тази опция обикновено не е налична
  • чрез социалните мрежи
    • ако не ви се обажда по телефона, можете да опитате да се свържете с официалните профили на авиокомпаниите във Facebook / Messenger / Instagram
    • понякога агентите на авиокомпаниите реагират бързо и са в състояние да решат проблема (имам добър опит с TAP)
    • тази опция обаче не винаги е достъпна и не винаги работи надеждно
  • електронна поща
    • тази опция се препоръчва само ако имате много време преди заминаването
    • авиокомпаниите често отговарят на имейли след няколко седмици или дори изобщо не отговарят

Какво да правите в случай на фалит на авиокомпания

Това е ситуация, в която пътникът обикновено няма почти никакви права, които да може да упражни.

  • Трябва да си осигурите заместващ полет за своя сметка
  • няма да получите парите си обратно от фалиралата авиокомпания
  • Единственият ви шанс е да подадете молба за възстановяване на разходи от вашата банка или издател на карта или да имате застраховка срещу фалит на компанията

Често задавани въпроси

Какво става, ако промяната засяга само един сегмент?

Можете да поискате промяна на цялата резервация, а не само на един конкретен полет.

Може ли авиокомпанията да ми промени резервацията за по-лоша връзка?

Да, може да ви бъде предложена алтернатива с по-лоша авиокомпания (например с по-лошо разположение на седалките). Ако промяната не ви устройва, можете да поискате от авиокомпанията и друга алтернатива, ако има такава.

Мога ли да откажа предложените промени?

Да, ако никоя алтернатива не ви устройва, можете да откажете всичко и да поискате пълно възстановяване на сумата.

Остават някакви въпроси?

Ако имате въпроси или коментари относно статията...

1 коментар

Влезте в Cestee

... световната общност на туристите

Продължете с Facebook

Все още нямате акаунт за пътуване? Регистрирайте се