Къде и защо мога да проверя резервацията си за полет?
Проверката на резервацията за полет е една от основните процедури преди заминаване, която всеки пътник трябва да извърши, независимо от предишния си опит в пътуването и издаването на билети. Информацията за промени в резервацията невинаги ще достигне до вас, затова е по-добре да се уверите, че сте предприели собствени действия.
Защо да проверявате активно резервацията си?
Препоръчвам да проверявате билета си както няколко дни или часове преди заминаване, така и няколко седмици след закупуването му, и то не само за грешни цени, грешни тарифи или грешни билети.
Възможно е да разберете, че полетът ви е закъснял с няколко десетки минути, след което да проверите валидността на резервацията и дали действително ще отпътувате в последния момент.
Кога е идеалното време да проверя резервацията си?
| Когато | Защо |
|---|---|
| Веднага след покупката | Проверка дали името ви е правилно, проверка на полетите |
| 30 дни преди заминаване | авиокомпаниите могат да променят часовете на полетите |
| 72 часа преди заминаване | окончателна проверка преди пътуване |
| 24 часа преди заминаване | регистрация, попълване на документи (номер на паспорта) |
Въпреки че авиокомпанията е длъжна да ви информира при промяна на полета, това невинаги се случва.
Например по време на пътуването ми до Танзания през октомври 2025 г. изобщо нямаше да разбера за отмяната на полета на Air Tanzania, ако не бях проверила активно статуса на полета си 14 дни преди заминаването.
Възможно е да има няколко причини, поради които няма да разберете за промяна на полета. Най-често срещаните са:
- Закупили сте полета чрез трета страна (агенция като Kiwi.com) - невинаги има добра комуникация между авиокомпанията и агенцията, така че няма да знаете и за промяната на полета.
- имейлът за промяна на полета е попаднал в папката "Спам".
- Въвели сте грешен имейл, когато сте купували полета
- Авиокомпанията се свърже с вас по телефона, а вие не вдигате непознат номер от чужбина
Сравнете цените на полетите в skyscanner.com
Къде да проверя резервацията си?
За тази цел ще ви е необходимо само едно нещо - 6-цифреният код на резервацията. Обикновено той изглежда като RF3U7P и ще го получите в имейла за потвърждение на покупката.
Този номер най-често се нарича PNR код, номер на резервацията или номер на потвърждението. Всяка авиокомпания или агенция го нарича по малко по-различен начин.
Имайте предвид обаче, че може да получите няколко такива кода.
Всеки код се използва за комуникация с някой друг - търговец на билети, глобална резервационна система или авиокомпания. Ето защо, ако първият код не бъде прихванат от вашето приложение за проверка на билети, не изпадайте в паника и се опитайте да намерите друг код.
Фамилията на един от пътниците се въвежда заедно с кода на резервацията, без да се поставят ударения.
Уебсайт на авиокомпанията
Най-добрият начин да проверите резервацията си за полет е на уебсайта на авиокомпанията, където винаги трябва да можете да видите със сигурност всички промени.
Освен това често можете да изберете допълнителни услуги, като например резервация на определено място или добавяне на багаж, директно на уебсайта на авиокомпанията.
- Регистрацията работи само с PNR кода на авиокомпанията
- ако сте резервирали полета си чрез друг уебсайт (Kiwi.com, Trip.com и др.), е възможно да не получите PNR кода на авиокомпанията заедно с билета си и да не можете да влезете в уебсайта на авиокомпанията
- на уебсайтовете на авиокомпаниите потърсете потребителското име за резервация обикновено под разделите Manage Booking, My Booking, My Trips и т.н.
Съвет: Проверете нашия уебсайт за пълна информация за авиокомпанията - допустим багаж, услуги на борда или кога е налична онлайн регистрация.
На уебсайта на агенцията за онлайн продажби
Ако сте закупили полета си чрез трета страна и не сте получили PNR кода на авиокомпанията, проверката ще бъде възможна само на уебсайта на агенцията под нейния собствен номер на резервация.
Недостатъкът е, че понякога само авиокомпанията разполага с валидна информация и е възможно да не можете да видите никакви промени, когато проверявате резервацията си на уебсайта на агенцията за онлайн продажби.
Инструменти на GDS
Полезни инструменти за проверка на билети черпят данни директно от Глобалните системи за дистрибуция (GDS) - същата база данни, която се използва например от авиокомпаниите.
Можете да използвате тези инструменти, за да видите състоянието на билета си, особено ако не купувате полета си директно от уебсайта на авиокомпанията, а чрез посредник (Kiwi, Expedia, MyTrip, Booking.com и др.).
Някои от тези посредници не предоставят директно PNR код, за да влезете в уебсайта на авиокомпанията. Въпреки това, като влезете в тези инструменти, често ще получите и PNR кода на авиокомпанията, така че да можете да проверите резервацията си директно в авиокомпанията.
Съществуват няколко инструмента на GDS за проверка на билета ви:
| Инструментът | GDS система | Примери за доставчици |
|---|---|---|
| CheckMyTrip | Amadeus | Booking.com, Opodo, Expedia, Trip.com |
| ViewTrip | Travelport | Edreams, MakeMyTrip, Flight Centre |
|
|
Sabre | Tiket.com, Priceline, Lastminute.com |
* Tripcase.com не функционира от април 2025 г. Можете да проверите резервацията си само при конкретния търговец на дребно, от когото сте закупили билета, ако той позволява тази опция.
Въпреки това продавачите често работят с няколко GDS системи, така че ако кодът на резервацията ви не работи с един инструмент, можете да опитате с друг. Горепосочените са примери за предпочитани GDS системи, но например Edreams често използва и Amadeus.
Как да се регистрирам?
- CheckMyTrip - checkmytrip.com
- трябва да си създадете акаунт, да влезете и да изтеглите мобилното приложение
- след това да въведете номера на резервацията си + фамилията си
- ViewTrip - viewtrip.travelport.com
- трябва само да имате номер на резервацията + фамилия
Комбиниране на полети с няколко авиокомпании
Ако пътуването ви съчетава няколко различни авиокомпании, всяка от тях може да има собствен PNR (номер на резервацията).
Например при пътуването ми от Прага до Занзибар летях с Lufthansa и Oman Air.
Всички полети бяха закупени като една резервация, но полетът на Lufthansa от Прага до Франкфурт имаше различен PNR код от полета на Oman Air от Франкфурт FRA през Маскат MCT до Занзибар ZNZ.
В този случай имейлът за потвърждение показа и двата кода за всяка авиокомпания, за да мога да проверя цялата резервация на уебсайтовете на двете авиокомпании.
Това обаче не винаги е правило. Затова винаги проверявайте резервацията си на уебсайта на авиокомпанията, с която сте резервирали полета директно. Там би трябвало да са показани всички полети (включително тези на други партньорски авиокомпании).
Вероятно е обаче например да можете да резервирате определен избор на място само за полети с авиокомпанията, на чийто уебсайт проверявате резервацията си.
Често задавани въпроси
Как да разбера дали имам издаден билет?
Когато проверявате резервацията си, въвеждате кода на резервацията (PNR код).
Трябва да видите данните за полета и по-специално номера на билета (13 цифри). Без този номер билетът не е издаден!
Защо не мога да вляза в уебсайта на авиокомпанията?
Вероятно разполагате с PNR кода на търговеца (OTA), чрез който сте закупили полета. Този PNR номер е различен от номера на резервацията на авиокомпанията.
Друга възможност е пътуването ви да включва няколко авиокомпании (да летите с прекачване), при което всяка авиокомпания може да има свой собствен PNR код. В този случай опитайте да влезете в уебсайта на другата авиокомпания.
Какво става, ако авиокомпанията промени полета?
Имате право на:
- презаписване за друг полет или дата
- възстановяване на сумата и отмяна на полета
Ако пътувате с авиокомпания, регистрирана в ЕС, или с полет от ЕС, имате право и на финансова компенсация.
Подайте заявление за обезщетение тук
Как мога да получа информация за моя трансфер?
Разгледайте нашите справочници за летищата, в които описваме процедурите по трансфера от собствен опит, но също така и например летищните услуги или как да стигнете до центъра на града.
Какво още да проверите, преди да пътувате?
Почерпете вдъхновение от нашите ръководства за дестинации, в които пишем само за места, които лично сме посетили.
Имате още въпроси? Публикувайте ги в коментарите по-долу.
Остават някакви въпроси?
Ако имате въпроси или коментари относно статията...